» Zorg voor elkaar
Vertrouwenspersoon Vertrouwenspersoon
Vertrouwenspersoon
We willen graag dat iedereen zich veilig voelt in de Ichthuskerk in Elburg, een plek waar iedereen welkom is en zichzelf kan zijn. Dat geldt voor alle mensen binnen onze gemeente: gasten, vaste leden en mensen die een bepaalde taak op zich nemen. Soms zijn er ingrijpende situaties in uw of jouw leven, waarbij het misschien uzelf/jezelf betreft of waarvan u/jij aan de zijlijn toeschouwer bent. Zo kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld zorgen ontstaan naar aanleiding van een huisbezoek als contactpersoon, of kan het zijn dat u/je zelf in een situatie zit waarin emotionele of fysieke onveiligheid ervaren wordt en het niet duidelijk is wat te doen of waarheen te gaan. Vanuit de kerkenraad is er nagedacht over de manier waarop we als gemeente ook in zulke situaties bij elkaar betrokken willen zijn en naast elkaar kunnen staan; bijvoorbeeld door een luisterend oor te bieden, mee te denken, indien passend de juiste weg te wijzen en zo nodig een volgende stap te zetten. In navolging van het advies van de PKN heeft dit geleid tot het verzoek om twee vertrouwenspersonen aan te stellen die deze taak op zich willen nemen.

Even voorstellen
Wij zijn Vérieke Schakelaar en Janienke de Haan en ons is gevraagd om deze rol van vertrouwenspersoon in te vullen. Vanuit ons werk in het maatschappelijk werk en de jeugd- en gezinshulpverlening hebben wij ervaring en kennis en voelen wij ons geroepen om dit ook vanuit ons christen zijn in te zetten. Wij zien deze rol als een mogelijkheid waar u/je terecht kunt wanneer er zorgen zijn over uw eigen situatie, of wanneer u een 'niet pluis' gevoel hebt bij een andersoortige situatie waarvan u niet weet wat ermee te doen. Via ons e-mailadres kan contact worden opgenomen en zullen we met elkaar bepalen op welke manier we vervolgens contact met elkaar zullen hebben. Waartoe dit zal leiden is per situatie verschillend en kan variëren van een luisterend oor tot meedenken waar u of jij passende hulp kunt vinden. Uiteraard is er sprake van vertrouwelijkheid en zullen we ook persoonlijk met u bespreken wat dit inhoudt. Als het strafrecht echter van toepassing is, is er een meldplicht. Wanneer er nog meer vragen zijn over de rol van vertrouwenspersoon kan ook contact met ons worden opgenomen.

We zijn te bereiken op het volgende emailadres: vertrouwenspersoon@pkn-elburg.nl

PKN route kaart